Thursday, April 14, 2011

MLM??? Betul ke fakta ni?

“Pada tahun 2004, Jumlah pulangan jualan dalam industry MLM di Malaysia adalah sebanyak RM6.6 billion, iaitu kenaikan sebanyak 25% berbanding 2004 yang mencatatkan hanya RM5.3 billion. Pada Tahun 2005, ia menyumbangkan 2.5% kepada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK). Sekarang, Malaysia berada pada tangga ke-11 daripada senarai pasaran MLM di Dunia dan tangga ke-4 di rantau Asis Pasifik dengan 4 juta orang pengedar di seluruh Negara. 35% daripada Jutawan di Malaysia adalah Jutawan MLM dan berkecimpung secara lansung dalam industry ini. Semasa berlakunya krisis ekonomi pada 1997, industry MLM tetap mencatatkan pertumbuhan pada 1998 dengan jumlah jualan sebanyak RM3.8 billion berbanding RM3.2 billion pada 1997 iaitu kenaikan sebanyak 19%. Malah sejarah menunjukkan, ramai rakyat Malaysia beralih kepada bidang MLM sebagai alternative dan sumber pendapatan kedua semasa tempoh krisis melanda Negara.”


Fakta di atas memberikan maklumat betapa pentingnya industri MLM sebagai salah satu penyumbang kepada ekonomi Negara. Memang tidak dapat dinafikan, MLM menjadi bidang yang menjanjikan pulangan lumayan sekiranya para usahawan mengambil langkah yang tepat bagi menjayakan diri dan para pengedar.


Buat permulaan, apakah itu MLM? Perniagaan MLM (Multi Level marketing) secara mudah bermakna mengedar produk (atau perkhidmatan) dari syarikat kepada pelanggan melalui ahli/pengedar. Pengedar akan dibayar bonus, mengikut level, di atas usaha mereka mengedar barangan. Jumlah bonus yang akan diterima bergantung kepada usaha masing-masing. Jesteru seseorang itu boleh memperolehi pendapatan yang lebih banyak dari individu yang menaja mereka (tidak semestinya anda join awal,anda lebih kaya tanpa perlu berusaha).


Orang ramai selalu terkeliru dan menganggap MLM adalah skim piramid. Skim piramid adalah salah di sisi undang-undang, manakala MLM pula sah di sisi undang-undang. Justeru Kerajaan mensyaratkan syarikat yang ingin menjalankan perniagaan MLM mempunyai lesen jualan langsung (AJL) dalam kategori Multi level Marketing. Syarikat yang menggunakan sistem piramid tidak akan diberi lesen oleh pihak Kerajaan. Jadi pastikan MLM yang disertai mempunyai sijil AJL!


Sebab utama mengapa skim piramid tidak sah di sisi undang-undang adalah kerana perniagaan mereka tidak melibatkan pengedaran barangan/perkhidmatan secara sah. Jadi, Pastikan MLM yang anda sertai juga mempunyai Produk dan berlaku jualan pada produk tersebut!



Donald Trump dan Robert Kiyosaki adalah Guru di dalam perniagaan (world) dan kedua-dua tokoh tersebut merekemankan networking marketing sebagai cabang bisnes yang paling berkesan, cepat, memerlukan modal yang lebih sedikit, dan memberikan potensi income yang besar.



Robert T. Kiyosaki :“A network marketing system, a system I often call a personal franchise, is a very democratic way to achieve wealth! It is also new & revolutionary way to achieve wealth!"


DONALD TRUMP's opinion on network Marketing (MLM) In one of the OPRAH talk show, with Donald Trump as the guest, she asked him “if you go bankrupt again what would you do?” he replied: I will start a MLM business, and then all the audiences started to BoooooooooO!!!



And then he said: “That’s why you are sitting (down) there and I am sitting (up) here. I believe MLM is a powerful concept, but it has been misused. Unfortunately most of the people can’t differentiate MLM from PYRAMID SCHEME”



Rata-rata Rakyat Malaysia telah selesa dengan keadaan mereka (zon selesa mereka) Namun, ramai yang tidak sedar perbezaan yang JELAS antara potensi MLM dengan bekerja ‘makan gaji’ sahaja.


Antara Perbezaan yang jelas adalah:


- MLM adalah perniagaan yang boleh di warisi kepada keluarga.



- Potensi Income MLM tiada had (borderless). Peluang anda capai kebebasan kewangan!



- Anda bekerja untuk diri anda sendiri, you are the BOSS!



- Hanya memerlukan kos yang rendah. Memang la perniagaan perlukan modal, tetapi tidak setinggi perniagaan konvensional.



- Risiko lebih rendah berbanding perniagaan konvensional kerana sekiranya berlaku kegagalan, ia tidak melibatkan kos yang besar.



- Anda tentukan masa bekerja anda sndiri, tido bangun anda tentukan. Masa sendiri, nk beribadat pun senang.



- Anda boleh lakukan di mana-mana,dan pada bila-bila sahaja. You choose! - Boleh di lakukan secara online dan offline.



- Anda tidak perlu meninggalkan pekerjaan anda sekarang, anda boleh lakukan Secara Fulltime atau part time. 2 pekerjaan lebih baik dari 1 bukan??



- Cara kerja di dalam MLM yang simple membolehkan anda melakukan secara part time tanpa tekanan. Ingat, anda bekerja untuk diri anda sendiri!




Semua orang sedar akan potensi bidang MLM. Tetapi Cukup ramai yang tidak mengambil peluang untuk menjadi sebahagian daripada bidang ini. Kenapa?



Di sini terdapat 3 golongan yang sangat berkaitan dengan MLM ini;



1) Golongan yang Ingin mencuba tetapi tidak tahu bagaimana cara dan langkah untuk memulakannya.


- Jika anda golongan ini, teruskan membaca sehingga perenggan paling last. Semoga artikel ini dapat memberikan gambaran yang jelas sebagai panduan sebelum memasuki dunia MLM.



2) Golongan yang pernah mencuba tetapi gagal dan buntu.



- Usah putus asa. Kegagalan adalah guru yang akan mengajar anda bagaiamana menjadi lebih bagus dari sebelumnya. Bukan dengan cara melarikan diri. Perniagaan MLM ini perlu ada Ilmu. Ilmu boleh di cari, kemahiran boleh di bina, semua memiliki peluang untuk menjadi yang terbaik dengan mengikuti kaedah dan cara yang betul melalui kerjasama berpasukan, menghadiri taklimat, belajar dari yang telah Berjaya dan tidak lupa juga menimba ilmu melalui bacaan tambahan. Cuba anda tanyakan kepada jutawan-jutawan MLM, pasti mereka semua akan katakan “putus asa tidak ade di dalam kamus hidup saya!”.


Dan cuba anda renung kembali saat anda belajar menunggang basikal dahulu. Pada Mulanya, ada yang membantu memegang basikal dan anda mengayuh perlahan-lahan. Kemudian dilepaskan pegangan. Anda mungkin terjatuh, lutut luka dan berdarah. Tetapi keinginan menunggang basikal memaksa anda tidak putus berusaha sehingga dapat menunggang tanpa bantuan. Sekiranya berputus asa, anda memang tidak akan berpeluang menunggang basikal sampai bila-bila. So, the best thing to do is, tidak putus asa dan terus berusaha sehingga Berjaya. Kejayaan untuk semua orang! Jadi, teruskan membaca =)



3) Golongan yang anti-MLM dan menganggap MLM ini bukan bidang mereka.


- Jika anda golongan ini, mungkin anda beranggapan bekerja makan gaji lebih selamat, dan terjamin serta lebih BAGUS dari menyertai MLM bukan? Kembali kepada reality, Tanya pada diri anda, adakah anda Berjaya memiliki kereta idaman dengan hanya berkerja makan gaji saja? Memiliki rumah yang besar? Ade simpanan yang yang banyak? Shopping ke sana ke sini mengikut kemahuan sendiri? Menjalani kehidupan tanpa ade tekanan hutang?? Tanpa ade tekanan kerja dari BOSS?? Tekanan kerja dari pekerja bawahan?? Terkejar ke sana ke sini menjalankan tugas dengan kadar gaji yang sama saja setiap bulan.


Pada hakikatnya, anda berkerja di dalam sebuah syarikat di mana, BOS anda menjalankan perniagaan antara syarikat lain dan anda adalah sebagai ‘tenaga kerja’ yang membantu perniagaan BOS anda. Tetapi realitinya anda mengharapkan kehidupan seperti BOS anda miliki. MLM boleh dilakukan secara part time dan tidak semestinya meniggalkan kerja anda sekarang. menceburi MLM bermaksud anda berkerja untuk diri sendiri, sebagai Perniagaan anda sendiri, anda adalah bos dan jadi anda layak menikmati kehidupan seorang boss bukan??!!




Konsep sama juga seperti anda berkerja. Orang atasan anda (supervior) atau boss anda bertindak sebagai UPLINE, dan kakitangan bawahan (jika ada) bertindak sebagai downline anda. Tetapi apa yang membezakan di dalam MLM adalah, anda mampu memperolehi pendapatan (gaji) yang jauh lebih besar dari bos anda (upline) dan pendapatannya tiada had! So, it’s just the same but the potential are very powerful! Think again, which one do you choose? Work for people (and making them rich) or work for yourself (and of cause, you make yourself rich!). Take a chance, and make a different! Let’s continue reading shall we? =)


Kebanyakan orang ramai tidak faham dengan jelas apa itu MLM dan apakah perlu mereka lakukan untuk Berjaya. Disebabkan kurangnya ilmu dan proses pembelajaran di dalam bidang ini, ramai yang kecundang dan menyebabkan MLM diburuk sangka. Jika anda mampu mengatasi masalah ini, ia tidak mustahil untuk anda menjadi salah seorang yang Berjaya di dalam MLM. Keluarkan minda negatif anda dan keluarkan diri anda daripada pergaulan negatif.



Cuba anda perhatikan kepada mereka yang membuat kenyataan buruk terhadap MLM, adalah mereka ‘pekerja jutawan’? adakah mereka mempunyai cara untuk berjaya menjadi jutawan (selain melibatkan diri di dalam perniagaan)? Jarang sekali bukan? Kegagalan adalah hasil kerja diri anda sendiri, MLM adalah perniagaan anda, anda yang tentukan hala tuju. Sama seperti dibuang kerja. Adakah disebabkan syarikat bermasalah, atau diri sendiri? MLM adalah salah satu cabang yang sama seperti mana-mana sumber rezeki (perniagaan) yang lain, tetapi ia mempunyai potensi pendapatan yang jauh lebih besar dengan caranya yang tersendiri.




Phewww... sy pun penat baca. 7 tahun ++ dlm bidang MLM pun saya tak dapat nak menghuraikan sebegini lengkap. Biasanya kalau jumpa org yang tak suka, saya mengambil langlah 'blah' aje... malas mak nak membazir air liur...After all, bukan sy jatuh miskin pun kalo dia tak nak jadi biz partners sy. (biasanya sy ckp pd diri sendiri - takpe... ngko taknak, setahun 3 kali gak aku melancong & shopping oversea FREE, ko tak nak, aku ok aje pakai Merc, ko tak nak,.. 5 figure income gak aku dapat tiap bulan, alhamdulillah.. sb ramai lagi manusia yang nak kehidupan lebih selesa dan tak terkais-kais bila nak berbelanja.... So Syabas Mr Zek (internet marketer) dgn penulisan ini..!


** Seriyes tau kawan2, sy ni tak suka paksa2 - kalo jumpa kawan2 se UTM dulu yang kini bekerja makan gaji ngan 5 figure income, yang saya tau akaun ASBnya penuh, yang ada 3-4 kereta, yang tak terkeruk2 kepala bila nak bershopping lebih-lebih, yang suka suki nak p melancong ke oversea (tak kira la sb kerja atau pakai duit sendiri) confirm sy tak ajak jadi biz partners sy (melainkan la kalo diorang tanya)... tapi biasanya diaorang ni suka ngan produk yang sy offer.. sbb ada kelass gitu... alhamdulillah.. tqvm friends. I luv you all...

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...